söndag 13 januari 2013

Gibson Les Paul Traditional

Jag har fått utökning! En Les Paul som rubriken lyder i färgen light burst. Jag är otroligt nöjd.
Här följer en orgie i bilder.
Tanken från början var att jag skulle hitta mig en fin vintage japan LP, helst en Burny men de växer ju inte på träd. Därför skulle jag bara provspela några olika Gibsons för att ta reda på vad jag sökte i en gitarr. Les Paul Traditional hade allt jag ville ha så det fick bli en sådan.
Tjock 50tals profil på halsen. Dock inte telecaster fet.


Light bursten är inte så där hysteriskt röd som heritage cherry utan kan mer liknas vid hur en sådan hade sett ut i tonen med några år på nacken. Toppen är ganska diskret flammig vilket också kan kännas skönt i längden. Den varierar ju väldigt i olika ljus naturligtvis.

Den är skapligt tung då den inte är chambered. Däremot är den faktiskt viktreducerad, eller? Det står faktiskt dubbla budskap på Gibsons hemsida.. Den tjocka halsen och det faktum att den inte är chambered ger en otrolig attack och sustain i ljudet. Den låter högt akustiskt om man jämför med en standard (iaf de jag provspelat). Kort och gott är det en jäkligt bra och skön gitarr!

Mickarna är 57 classic och är kloner av de gamla PAF mickarna. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar