lördag 11 februari 2012

Akustikcirkel

Nu har jag varit väldigt dålig på att uppdatera men jag har helt enkelt inte hunnit med.
Det viktigaste som har hänt är i alla fall att vi har dragit ihop en studiecirkel i akustik.

Micke, Rasmus och jag. Djupt försjunkna i REW
Målsättningen är att vi ska lära oss hur och varför man mäter akustiska egenskaper i kontrollrum och studios. Hur man tolkar mätningarna och vilka åtgärder man bör använda vid icke önskvärda akustiska avvikelser.
Vi har införskaffat ett litet usbljudkort, mixer och mätmikrofon och använder gratisprogrammet REW (Room EQ Wizard) för att utföra mätningar.
Det tog några timmar att kalibrera ljudkort, fixa en SPL referens (ljudtryck dB) innan vi äntligen kom igång.

Nu ska det börja mätas både till höger och vänster. Begrepp ska redas ut, RT30,60, Initial time delay gap, energy time curve.. Isberget ska tinas och trollen ska dras fram i ljuset.
Testmätningen i studio såg ut såhär i mixposition.

20 - 400Hz
Under 150Hz är det några toner som går runt i rummet i mer än 300ms, men ovanför det är det inga större problem då efterklangen är relativt jämn. 100Hzaren är rolig..
Tror mitt rum i denna synpunkt resonerar ganska bra då jag försökte få till dimensioner med kända mått (som är akustiskt fördelaktigt, Sepmeyer room ratios).
Räkna själv här: http://www.mh-audio.nl/RoomDim.asp

Har du ett kontrollrum eller liknande du vill ha uppmätt? Hör av dig så kanske vi kan komma ut och öva hos dig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar