onsdag 30 november 2011

Studio pimping

Idag har jag byggt lite absorbenter som ska klä väggen bakom mixplats i kontrollrummet. Kände att jag inte orkar bygga en till diffusor så det fick bli absorbtion istället.
Dessa kommer byggas i moduler i samma mått som diffusorn så de bli flyttbara. Principen kan liknas "slat absorber" och består av helt förseglad låda med glipande träpanel på framsidan. Träpanelen reflekterar högre frekvenser och low mid/bas kommer absorberas i den glasullsfyllda lådan.
Lite färg och lister på detta så..
Jag ville få in lite inslag av trä i lokalen samt att få väggen lite mer enhetlig.Öka mysfaktorn helt enkelt. Ska fortsätta bygga mig förbi rören mot fönstret(som inte syns på bilden, ser jag nu) och ytan under hyllplanet ska förvandlas till en stor basabsorbent. Helmholtz eller panelabsorbent som ska fixa ståendevågor i 65Hz.
Lådan är byggd i spånskiva och frontpanelerna är uppsågade hyllplan från ikea. Jag har även fäst tyg bakom fronten så inge isolering dammar ut. Billigt och enkelt för gör-det-självaren.
I morgon kommer det nog paket till brevlådan. Spännande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar