måndag 20 februari 2012

Tidiga reflektioner i lyssningsposition

Med anledning av att vi kör en studiecirkel i akustik tänkte jag dela med mig av lite våra resultat. Här har jag pedagogiskt och fint ritat direktljud (grönt) och reflektioner (rött) som når fram till våra öron vid mixplats.


Ganska överskådligt hur ljudet studsar i väggar, tak och alla ytor kring högtalaren. Dessutom ju lägre ner i frekvens man kommer, dvs bastoner, så blir ljudet rundstrålande ur högtalaren. Med andra ord kommer lägre frekvenser gå rakt bakåt och åt sidorna och studsa mot närliggande föremål. Detta kommer orsaka förtjockningar och förtunningar i ljudbilden som innebär en felaktigt frekvensrespons vid sweetspot. Detta fenomen kallas SBIR och kanske att jag återkommer till detta vid tillfälle. Nu ska vi bara koncentrera oss på frekvenser som har mer av "ljusstråle" karaktär.
I mitt fall har jag inga större problem med tidiga reflektioner i studion då jag har absorbenter på väggarna och taket kring mixplats. Förutom en stygging! I bordsskivan framför högtalaren har jag en studs som träffar sweetspot drygt en millisekund efter direktljudet.

Impulsrespons ur REW. Visar energi (X-axeln i dB) och tiden (Y) i millisekunder, inget annat.
Om ni tittar på Y-axeln vid tidpunkt 0 så ser ni direktljudet mellan högtalaren och mätmikrofonen. Sedan kommer en till transigent strax efteråt som är ca 11dB lägre i volym. Det är en reflex från skrivbordet som är allt för hög i volym.
När man ser på ett sådant här diagram så kan man utläsa när i tiden reflektionen kommer och då är det inte så avancerad matte för att räkna ut hur långt ljudet har färdats. Fram med måttbandet och räkna ut möjliga reflektionspunkter.
Det man vill ha är: Inga reflexer som inte är högre än 20dB kontra direktljud. Mindre om det är möjligt (säg minus 30dB). Och dessa reflexer ska inte påverka ljudbilden inom ungefär 20-30 millisekunder, lite beroende på rummets storlek.

Så här såg impulsresponsen ut med lite absorbenter liggandes på bordet framför högtalaren.


Mycket bättre kurva! Inte en reflex som är högre än 20dB från direktljudet. Drygt tio dB sänkning med lite absorberande material på bordet.

Nu ska jag bara fundera ut ett praktiskt sätt att absorbera/vinkla bort den här reflexen. Kanske blir att såga hål i bordet...

Varför vill man inte ha tidiga reflektioner i sweetspot då? Jo därför att dina öron och hjärna kan inte urskilja reflektioner från direktljud inom ca 50 millisekunder. (Såvida inte de är ca10dB starkare än direktljudet då du kommer höra ett eko.) Men, de tidiga reflektionerna kommer att göra ljudet fylligare och bredare än vad det verkligen är.Vilket är en positiv egenskap vid en uppmickning kanske, men inte lika bra i ett kontrollrum.
Frågor, ifrågasättande etc mottages tacksamt! Mig ska man inte lita på, jag har haft mindre rätt en gång tidigare!

Ha det gott!

lördag 11 februari 2012

Akustikcirkel

Nu har jag varit väldigt dålig på att uppdatera men jag har helt enkelt inte hunnit med.
Det viktigaste som har hänt är i alla fall att vi har dragit ihop en studiecirkel i akustik.

Micke, Rasmus och jag. Djupt försjunkna i REW
Målsättningen är att vi ska lära oss hur och varför man mäter akustiska egenskaper i kontrollrum och studios. Hur man tolkar mätningarna och vilka åtgärder man bör använda vid icke önskvärda akustiska avvikelser.
Vi har införskaffat ett litet usbljudkort, mixer och mätmikrofon och använder gratisprogrammet REW (Room EQ Wizard) för att utföra mätningar.
Det tog några timmar att kalibrera ljudkort, fixa en SPL referens (ljudtryck dB) innan vi äntligen kom igång.

Nu ska det börja mätas både till höger och vänster. Begrepp ska redas ut, RT30,60, Initial time delay gap, energy time curve.. Isberget ska tinas och trollen ska dras fram i ljuset.
Testmätningen i studio såg ut såhär i mixposition.

20 - 400Hz
Under 150Hz är det några toner som går runt i rummet i mer än 300ms, men ovanför det är det inga större problem då efterklangen är relativt jämn. 100Hzaren är rolig..
Tror mitt rum i denna synpunkt resonerar ganska bra då jag försökte få till dimensioner med kända mått (som är akustiskt fördelaktigt, Sepmeyer room ratios).
Räkna själv här: http://www.mh-audio.nl/RoomDim.asp

Har du ett kontrollrum eller liknande du vill ha uppmätt? Hör av dig så kanske vi kan komma ut och öva hos dig.